marc4u.be

Grafisch webdesign met een luisterend oor

Grafisch design: termen uitgelegd

grafisch design termen uitgelegd
grafisch design termen uitgelegd

Als niet-ontwerper krijg je vaak grafisch vakjargon om je oren geslingerd,
en dat kan best lastig zijn.
Het is dan ook handig in de communicatie met je grafisch ontwerper, dat ook jij overweg kan met termen als :
vectorieel bronbestand,pixels, Kleurenpallet CMYK versus RGB, DPI, Logo, beeldmerk, woordmerk etc. In deze blog worden de belangrijkste grafische design termen uitgelegd.

1.VECTOR vs PIXEL
Een vector is schaalbaar zonder enig verlies van kwaliteit, van visitekaartje tot grote billboards en wordt opgeslagen in .ai (adobe illustrator) of .eps formaat.
Dankzij het gebruik van een vectorbased bestand ziet je logo zowel op kleine schaal als op zeer grote schaal steeds even scherp uit.
Daarom is het onontbeerlijk dat je grafisch designer je bronbestand steeds vectorieel aanlevert. Vraag er dan ook naar wanneer hij je grafisch design aanlevert.

De tegenhanger van vector is het pixel bestand.
Afbeeldingen of fotos in .jpeg, .bpm, transparante .png zijn allen pixel-based, en zijn niet schaalbaar.
Je kan ze verkleinen zonder kwaliteitsverlies echter niet vergroten: de pixels komen dan immers verder uit elkaar te liggen, waardoor je grafisch beeld waziger wordt en onscherp.

Let wel op met een .eps bestand!
Wanneer je een eps bestand hebt, betekend dit niet automatisch dat je ook een vector bestand hebt.
Als je een pixel-based bestand hebt en dat opslaat als eps dan heb je simpelweg een pixel-based .eps.
Alleen wanneer je bronbestand een vector is (of een Illustrator bestand), en je slaat dit op als .eps heb je ook een vector-based eps bestand.

2. CMYK vs RGB kleurpallet
CMYK staat voor de kleuren Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart).
Dit is de kleurmodus die gebruikt wordt voor drukwerk.
Logo ontwerpen, briefpapier, visitekaartjes, flyers, posters, enzvoort, hebben als het goed is allemaal deze kleurmodus.
Let op:
Dit kleurenpallet is minder uitgebreid dan de RGB modus.
Dus heel hevige kleuren, bv Lime Green, vind je in het CMYK kleurenpallet niet terug.
Wens je toch die kleuren in je grafische huisstijl te gebruiken, dan kan je grafisch ontwerper hier als oplossing een Patone kleur voor gebruiken, maar :
dan wordt voor jou de uiteindelijke drukkost wel wat duurder, daar je drukker een aparte 5e kleur dient te drukken, en je dit zal doorrekenen.

Dus als je iets grafisch laat ontwerpen, wees er dan zeker van dat je grafisch designer je drukwerk in CMYK aanlevert.

RGB staat voor Rood, Groen, Blauw en is een kleurmodus bedoelt voor het beeldscherm.
Afbeeldingen voor websites en social media zijn dus allemaal in RGB.
In dit kleurenpallet staat er geen grens op de beschikbare kleuren, je kan dus zonder enig probleem een heel hevig rood of groen gebruiken.

Zoals boven even aangehaald, heb je ook nog het Pantone kleurenpallet, Het Pantone Matching Systeem (PMS) dat uitgaat van 15 basiskleuren.
Het grote voordeel van dit pallet is dat de kleuren nooit afwijken op hetzelfde type papier, wat bij CMYK wel kan voorkomen.
Echter het gebruik van Pantone is wel duurder in drukkost.

3. DPI resolutie
Dpi staat voor Dots per inch. Dit zijn het aantal beeldpunten per inch.
Hoe meer van deze ‘dots’op een klein oppervlak staan, hoe hoger de resolutie en hoe scherper de afbeelding.
Voor drukwerk is het van belang dat je een zo scherp mogelijke grafische afbeelding aanlevert.
Standaard wordt om een 300 DPI resolutie gevraagd.
Sommige drukkers kunnen hiervan afwijken (bv. wat lager gaan voor heel grote afbeeldingen, afhankelijk van hun machines).
Toch ook hier: vraag steeds om een 300 dpi hoge resolutie afbeelding in JPG of PDF formaat voor je grafisch ontwerp.
Voor webgebruik ligt deze resolutie dan weer heel wat lager: standaard gebruikt mem hiervoor (minimaal) 72 dpi.
Uiteraard kan je hier ook hogere resolutie beelden voor gebruiken, maar hoe hoger de resolutie hoe “zwaarder” je image in kB.
En zwaardere beelden laden nu eenmaal trager in.
Dus wel even opletten hiermee wanneer je met grafisch design te maken krijgt.

4.Logo, beeldmerk, woordmerk
Logo, beeldmerk en woordmerk: termen die vaak door elkaar worden gebruikt bij logo ontwerp.
Het beeldmerk is het icoon of de afbeelding.
Het woordmerk is je bedrijfsnaam met eventueel je slogan (pay-off).
Een logo bestaat uit een beeldmerk en een woordmerk, en is dus een combinatie van beiden.
Soms bestaat een logo alleen uit een woordmerk: een bekend voorbeeld hiervan is Coca-Cola.
Apple is dan weer bekend door zijn beeldmerk.

Ziezo, ik hoop dat jullie een beetje wijzer zijn geworden in de wondere wereld van het grafisch ontwerpen.
Tot de volgende keer!

Logo en Website voor AfrikDelux.com

Logo en Website voor AfrikDelux.com

Hallo iedereen, In deze upload krijgen jullie het verhaal mbt het logo en website voor AfrikDelux.com.

Na het immense succes van StievieWonderTours richtten Kathleen Aerts (voormalig K3-lid) en haar man Steven, AfrikDelux op, een tweede reisbureau gespecialiseerd in gepersonaliseerde luxe-ervaringen naar Afrika.

Voorheen al gaven ze marc4u.be hun vertrouwen voor het ontwerpen van het StievieWonderTours logo en het updaten van de bijhorende website.
In vol vertrouwen klopten beiden dan ook terug aan om ook hun nieuw logo en website voor AfrikDelux.com te laten ontwerpen door ons.

De briefing was heel duidelijk:

het diende een sterke link naar StievieWonderTours te omvatten, waarbij het luxe facette duidelijk naar voren diende te komen.
Samen waren we er snel uit dat het toevoegen van een kroon bij het bestaande StievieWonderTours logo hét detail was dat het AfrikDelux logo nodig had.

Daarnaast was het ontwerpen van de bijhorende website een fantastische leuke reis, met een perfecte onderlinge communicatie. Kathleen en Steven zijn immers heel leuke en professionele mensen om mee samen te werken.

Het bekomen resultaat voldeed volledig aan Kathleen en Steven’s verwachtingen en ze waren er heel blij mee. Daarvoor doen we het natuurlijk !

AfrikDelux bestaat uit een enthousiast, gepassioneerd team van zeer ervaren reisexperten die alle highlights maar ook de verborgen parels van de Afrikaanse landen kennen.
Door hun jarenlange ervaring en onze letterlijke én figuurlijke voet aan grond in Afrika, stellen ze ongeëvenaarde kwaliteitsreizen naar Afrika samen.
Tel daarbij nog eens de ongeloofelijke charme, persoonlijke touch en going-for-that-extra-mile mentaliteit van Kathleen en Steven, en je Afrika-reis kan niet meer stuk.
Sterk aan te raden!

Kijk alvast even op hun nieuwe website: www.afrikdelux.com

Wil je graag checken wat we al meer hebben gedaan voor andere klanten? Check even onze Marc4u.be portfolio

Brochure voor Gezondheidscentrum Leven

brochure_ontwerp
binnenzijde_brochure_ontwerp
brochure_ontwerpen

Eerst en vooral: alvast een goed 2021!

Onlangs kreeg ik een fantastische mooie uitdaging om een brochure te ontwerpen voor een huisartsenpraktijk : Gezondheidscentrum Leven. Immers: Gordon en Kim wilden niet het traditionele rood kruisje of een saai medische look van 13 uit een dozijn.

Aangezien ik ook hun logo mocht ontwerpen, was de brochure als vervolgopdracht snel een feit.

Gordon’s reactie erop: “ik vind deze flyer super! De eerste keer dat ik hem zag was ik “flabbergasted”. De flyer is mooier en professioneler dan die van menig Nederlands huisarts.”

Een tevreden klant, wat kan ik meer wensen?

Over Gezondheidscentrum Leven:

Gordon en Kim leveren reguliere huisartsenzorg met een focus op Leefstijl, Welzijn en Preventie en werken volgens de geldende landelijke
richtlijnen van hun beroepsvereniging.
Gezondheidscentrum Leven heeft als belangrijkste doel het bevorderen van de gezondheid van alle ingeschreven patiënten en is laagdrempelig bereikbaar. Werkplezier en een positieve kijk op het leven zal zichtbaar zijn in hun werkwijze, zowel tijdens het spreekuur als daarbuiten.

Adres : Einsteinstraat 3a, 4207 HW Gorinchem Nederland; tel: + 31.183-200111

Een goed logo voldoet waaraan?

een goed logo

De mens heeft zich sinds mensenheugenis in symbolen geuit.
Want één simpel plaatje zegt soms meer dan honderd woorden.
Een uitgekiend logo laten ontwerpen versterkt de uitstraling van je bedrijf : het geeft je klanten direct een serieuze indruk van je bedrijf en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid.

Omgekeerd kan een slecht logo potentiële klanten afschrikken.
Kies je bijvoorbeeld als boekhoudkantoor voor een logo dat met gaming wordt geassocieerd, dan loop je het risico dat je potentiële klanten je niet serieus nemen.

Belangrijke eerste indruk

Een goed logo ontwerp versterkt die eerste goede indruk.

Door het internettijdperk heeft het logo heel wat aan belang gewonnen.
Studies leren ons dat website bezoekers niet zo lang op een webpagina verblijven als ze niet snel overtuigd zijn . Binnen een paars seconden beslist deze of er een connectie is tussen hem/haar en jou.
Is die eerste indruk negatief, dan is de potentiële klant snel vertrokken. Een professioneel ontworpen logo helpt je om er voor te zorgen dat die eerste indruk van je onderneming of jezelf positief is.

Het ontwerp van een goed logo verdient dus aandacht

1.Je logo is je bedrijf

Je let dus best op de volgende punten:

Wie googelt op ‘eco’ en ‘logo’ ziet beeldmerken waarbij de kleur groen primeert en veelal een blaadje wordt gebruikt. Dat is logisch: een logo moet aansluiten bij je bedrijf.

Ben je een kleine ondernemer, dan is er meestal niet zoveel geld voor een uitgebreide reclamecampagne, en dan zorgt een goed logo ervoor dat iemand die je onderneming niet kent meteen ziet wat het bedrijf doet.

Een mooi voorbeeld is bv het logo dat ik ontworpen heb voor SIK Media: Dit is een video play knop in combinatie met de sluiter van een camera. In de sluiter is ook nog eens een potlood verwerkt. Eigenlijk zit daar alles in verpakt waar Sik Media voor staat: video, fotografie en content schrijven.

Behalve de vorm zijn ook de kleur en het lettertype van belang, want deze brengen elk een eigen sfeer en uitstraling met zich mee.

Heb je een bv een coaching praktijk, dan staan warmte en menselijk contact voorop. Dat moet in het logo terug te vinden zijn, door bijvoorbeeld te kiezen voor warme kleuren en wat rond vriendelijk ogend lettertype.
Onze boekhouder van daarnet kiest dan misschien weer beter grijze of blauwe tinten, met een strak en zakelijk font: dit geeft een serieuze uitstraling.

In een volgende blog ga ik hier dieper op in.

2. Wat wens je met je logo uit te stralen?


Een logo kan ook het imago van je bedrijf onmiddelijk duiden:
Wens je jong en dynamisch over te komen, dan keis je uiteraard voor een modern logo met modern letterschrift in een hevige kleur.
Voor een geloofwaardige uitstraling, mag er uiteraard geen groot verschil zijn tussen het logo en de identiteit van je bedrijf/jezelf.
Het logo moet goed aansluiten bij het bedrijf.

3. Een logo staat niet op zichzelf
maar is onderdeel van je huisstijl, je foto’s, advertentie en je website.
Alles moet kloppen en bij elkaar passen: de kleuren, lay-out, sfeer en het beeldgebruik.
Je gekozen kleur en lettertype van je logo in alle uitingen consequent doorvoeren, zorgt ervoor dat je heel herkenbaar blijft.

4.Maak je logo flexibel
Een logo staat niet op zichzelf en wordt op verschillende grafische dragers afgebeeld: visitekaartjes, website, briefpapier, relatiegeschenken, social media, noem maar op.
Houd hier rekening mee bij de vorm, de kleur en het lettertype.
Maak je logo dus niet te breed of te hoog, hoe compacter hoe gemakkelijker deze te gebruiken in verschillende media.
Zorg er dus ook voor dat je steeds een vectorieel bestand heb van je logo zodoende deze zonder kwaliteitsverlies vergroot kan worden.

Veelgestelde vraag: Waarom zou ik zelf mijn logo niet maken?
Dit kan je uiteraard en er zijn ook heel wat sites die je gratis of voor heel weinig geld je toelaten om zelf je logo te laten ontwerpen.
Echter weet dat je hier steeds een generisch en een niet-uniek logo mee creeërt, waarbij de kans zeer groot is dat je concurrent om de hoek morgen met net hetzelfde logo te voorschijn komt.
Je verkrijgt het recht om het logo te gebruiken, echter je verkrijgt niet het alleenrecht op het gebruik ervan.
Meestal laten deze sites ook geen download van een vectorieel bestand toe.(zie het belang van dit bestand in mijn vorige blog: grafische termen uitgelegd).
Je verspeelt hiermee je uniekheid als ondernemer en die o zo belangrijke positieve en professionele eerste indruk.
En je neemt toch jezelf en je zaak als ondernemer heel serieus op, Waarom dan niet je logo :-).

T-shirt en Hoodie ontwerpen Carpnow

grafisch ontwerpen t-shirt
grafisch ontwerpen t-shirt

Golf Bastard T-shirts gaat hard!

Marco besluit om zijn aanbod dusdanig verder uit te bouwen en boort nu ook de visliefhebbers onder ons aan. 3 nieuwe t-shirts en hoodies voor hij/zij, zowel in het zwart, military groen en olijfgroen. Aangezien Marco zeer tevreden was over het aangeleverd resultaat van de vorige t-shirts, was voor hem het een logisch gevolg de Carpnow t-shirt en Hoodie ontwerpen ook uit te besteden aan marc4u grafisch design. Waar we natuurlijk heel blij om waren!

Gevraagd: t-shirt en hoodies ontwerpen met behoud van de huisstijl: Zwarte t-shirts met een stoer sterk font in het wit en karper / visser in negatief uitgesneden.

Een leuke opdracht dat we snel in een fantastische samenwerking met Marco tot een goed eind brachtte. Opnieuw was Marco van Golfbastard.nl in de wolken .

Je kan de t-shirts en hoodies hier op bol.com bestellen.

    WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner