Als niet-ontwerper krijg je vaak grafisch vakjargon om je oren geslingerd,
en dat kan best lastig zijn.
Het is dan ook handig in de communicatie met je grafisch ontwerper, dat ook jij overweg kan met termen als :
vectorieel bronbestand,pixels, Kleurenpallet CMYK versus RGB, DPI, Logo, beeldmerk, woordmerk etc…

In deze blog leg ik je de meest voorkomende grafische termen uit.

1.VECTOR vs PIXEL
Een vector is schaalbaar zonder enig verlies van kwaliteit, van visitekaartje tot grote billboards en wordt opgeslagen in .ai (adobe illustrator) of .eps formaat.
Dankzij het gebruik van een vectorbased bestand ziet je logo zowel op kleine schaal als op zeer grote schaal steeds even scherp uit.
Daarom is het onontbeerlijk dat je grafisch designer je bronbestand steeds vectorieel aanlevert. Vraag er dan ook naar.

De tegenhanger van vector is het pixel bestand.
Afbeeldingen of fotos in .jpeg, .bpm, transparante .png zijn allen pixel-based, en zijn niet schaalbaar.
Je kan ze verkleinen zonder kwaliteitsverlies echter niet vergroten: de pixels komen dan immers verder uit elkaar te liggen, waardoor je grafisch beeld waziger wordt en onscherp.

Let wel op met een .eps bestand!
Wanneer je een eps bestand hebt, betekend dit niet automatisch dat je ook een vector bestand hebt.
Als je een pixel-based bestand hebt en dat opslaat als eps dan heb je simpelweg een pixel-based .eps.
Alleen wanneer je bronbestand een vector is (of een Illustrator bestand), en je slaat dit op als .eps heb je ook een vector-based eps bestand.

2. CMYK vs RGB kleurpallet
CMYK staat voor de kleuren Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart).
Dit is de kleurmodus die gebruikt wordt voor drukwerk.
Logo ontwerpen, briefpapier, visitekaartjes, flyers, posters, enzvoort, hebben als het goed is allemaal deze kleurmodus.
Let op:
Dit kleurenpallet is minder uitgebreid dan de RGB modus.
Dus heel hevige kleuren, bv Lime Green, vind je in het CMYK kleurenpallet niet terug.
Wens je toch die kleuren in je grafische huisstijl te gebruiken, dan kan je grafisch ontwerper hier als oplossing een Patone kleur voor gebruiken, maar :
dan wordt voor jou de uiteindelijke drukkost wel wat duurder, daar je drukker een aparte 5e kleur dient te drukken, en je dit zal doorrekenen.

Dus als je iets grafisch laat ontwerpen, wees er dan zeker van dat je grafisch designer je drukwerk in CMYK aanlevert.

RGB staat voor Rood, Groen, Blauw en is een kleurmodus bedoelt voor het beeldscherm.
Afbeeldingen voor websites en social media zijn dus allemaal in RGB.
In dit kleurenpallet staat er geen grens op de beschikbare kleuren, je kan dus zonder enig probleem een heel hevig rood of groen gebruiken.

Zoals boven even aangehaald, heb je ook nog het Pantone kleurenpallet, Het Pantone Matching Systeem (PMS) dat uitgaat van 15 basiskleuren.
Het grote voordeel van dit pallet is dat de kleuren nooit afwijken op hetzelfde type papier, wat bij CMYK wel kan voorkomen.
Echter het gebruik van Pantone is wel duurder in drukkost.

3. DPI resolutie
Dpi staat voor Dots per inch. Dit zijn het aantal beeldpunten per inch.
Hoe meer van deze ‘dots’op een klein oppervlak staan, hoe hoger de resolutie en hoe scherper de afbeelding.
Voor drukwerk is het van belang dat je een zo scherp mogelijke grafische afbeelding aanlevert.
Standaard wordt om een 300 DPI resolutie gevraagd.
Sommige drukkers kunnen hiervan afwijken (bv. wat lager gaan voor heel grote afbeeldingen, afhankelijk van hun machines).
Toch ook hier: vraag steeds om een 300 dpi hoge resolutie afbeelding in JPG of PDF formaat voor je grafisch ontwerp.
Voor webgebruik ligt deze resolutie dan weer heel wat lager: standaard gebruikt mem hiervoor (minimaal) 72 dpi.
Uiteraard kan je hier ook hogere resolutie beelden voor gebruiken, maar hoe hoger de resolutie hoe “zwaarder” je image in kB.
En zwaardere beelden laden nu eenmaal trager in.
Dus wel even opletten hiermee.

4.Logo, beeldmerk, woordmerk
Logo, beeldmerk en woordmerk: termen die vaak door elkaar worden gebruikt bij logo ontwerp.
Het beeldmerk is het icoon of de afbeelding.
Het woordmerk is je bedrijfsnaam met eventueel je slogan (pay-off).
Een logo bestaat uit een beeldmerk en een woordmerk, en is dus een combinatie van beiden.
Soms bestaat een logo alleen uit een woordmerk: een bekend voorbeeld hiervan is Coca-Cola.
Apple is dan weer bekend door zijn beeldmerk.

Ziezo, ik hoop dat jullie een beetje wijzer zijn geworden in de wondere wereld van het grafisch ontwerpen.
Tot de volgende keer!